ابتلا به دیابت نوع 2 می تواند 20 سال قبل از تشخیص، پیش بینی شود

5 اکتبر 2018- محققان اظهار داشتند که ممکن است بتوان احتمال ابتلای یک فرد به دیابت نوع 2 را از 20 سال قبل از تشخیص این بیماری، پیش بینی نمود.
یافته های محققان ژاپنی قابل توجه است، زیرا ممکن است به ابداع مداخلاتی برای جلوگیری از بروز بیماری بیانجامد.
این تحقیق با شرکت 27000 فرد غیر دیابتی که عمدتا مرد بودند و 30 تا50 سال سن داشتند، انجام شد. محققان شاخص توده بدنی (BMI) شرکت کنندگان را بین سال های 2005 تا 2016 ردیابی کردند.در طی این مطالعه، مجموعا 1067 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.در طی این مدت افزایشBMI  ، افزایش قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین مواردی بودند که در افرادی که بعدا به دیابت مبتلا شدند، دیده می شد.این تغییرات از 10 سال قبل از تشخیص، مشهود بود.
الگوی مشابهی در میان افراد مبتلا به پیش دیابت- وضعیتی که نشان دهنده ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است- مشاهده می شد. علائم هشدار دهنده برای پیش دیابت در این شرکت کنندگان از بیش از یک دهه قبل از تشخیص، مشاهده می شد.
از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ابتدا پیش دیابت را تجربه می کنند، محققان معتقدند که این علائم هشدار دهنده می تواند بیش از 20 سال قبل از تشخیص، مشاهده شود.
دکتر Hiroyuki Sagesaka، پژوهشگر ارشد این تحقیق از بیمارستان Aizawaدر  Matsumotoدر ژاپن، گفت: از آنجایی که کارآزمایی های پیشگیرانه در افراد مبتلا به پیش دیابت در پیگیری طولانی مدت کمتر موفق بوده اند، ممکن است ما نیاز به مداخلاتی بمراتب زودتر از مرحله ی پیش دیابت برای جلوگیری از پیشرفت به دیابت کامل داشته باشیم. نکته ی مهم اینست که بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت می توانند با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود مانند محدود نمودن شکر و غذاهای فرآوری شده و انجام ورزش منظم از ابتلای خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.
پژوهش حاضر در کنفرانس انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) و در مجله ی Endocrine Society منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/type-2-diabetes-could-be-predicted-20-years-before-diagnosis-94213871.html